Pages

0
yg paling ceruk itu aku..
12345..nombor 5..seblah aku itu Dato Sri
[people call him like that]

Menulis lagi..
Mood msih di Miri..masih ada 3 entry untuk itu. Banyak yang ingin dikongsi bersama semua. Aku mulakan dengan isu politik?boleh? kerna ini subjek kegemaran…

Seperti yang aku mention pada entry lepas..pengalama mengiring seorang menteri adalah satu pengalaman yang berharga..entah apalah kebaikan yang aku dah buat..Allah balaskan dengan perkara itu..mungkin dari doa ibu di kampung..mungkin belaka..
Jadi kami berkongsi rumah..berkongsi bilik air, juga berkongsi ruang makan..kami sempat berborak, bersalam mesra, dan minum kopi bersama…biar betol?

Ya betol laa..bukan nak riak atau apa..Cuma, apa yang perlu disingkapkan [dari pandangan aku, seorang yang berbeza fahaman politiknya], dato seri ini memang seorang tokoh yang mesra dan layak dipuji sebagai seorang pemimpin..Lupakan perbezaan fahaman politik kami..kami tahu akan hal itu..[disebabkan hal t-shirt pada entry lepas]..jadi aku masih bisa diberi peluang untuk menyesuaikan diri..dalam satu bilik tamu bersama beberapa orang dato', Tan Sri, Dr dan orang yg agak berpangkat..aku juga dibenarkan bersuara..Cuma..suara aku begitu minor..dalam erti kata lain, ya.. aku dihentam! Tapi masih juga diberi ruang untuk bersuara!!..kan memang itu nasib minority..kalo x, Greenday xbuat lagu kan..

Itu perkara wahid…berganjak ke perkara seterusnya..bila orang yang tinggal di kawasan paling remote di Sarawak berbicara tentang politik..bunyinya begitu asing..sumbang dan melulu…namun atas rasa hormat, aku diamkan aja..Cuma, ada aku tekan kan sesuatu…dengan nada jocking2 bila mengutarakan isu AKU-SOKONG-PAS..“yes I’m..but not that obsess..”…itu ponn kerna bimbang aku dianggap racist..atau extreme agama..itu saja..

Sumber utama mereka hanya satu – TELEVISION..dialognya juga seperti pembaca berita bulletin utama tb3..sebijik dan bulat2..jadi kawan2, tidak hairan bila Parti yang selalu keluar TV dianggap paling molek oleh kaum ini…itu konklusi lemah dari aku, tapi..itulah konklusinya untuk perkara ini…tiada internet. Golongan terpelajar sudah jauh meninggalkan kampung..yang ada hanya golongan veteran..old skool bak kata orang muda..tapi, mereka tetap berpolitik, berpesatuan..walau jauh di ceruk bukit..

Seterusnya..perbualan aku dan uncle dalam kereta..uncle Thomas, adalah SU kepada President Parti Rakyat Sarawak..sebelum itu, uncle bersama parti PBB (Parti Pesaka Bumiputera Bersatu Sarawak). Perjalanan yang jauh kadang bikin aku rasa bosan..panorama bukit bukau yang dibikar dan ditarah sesedap rasa..bikin hati pedih..panas..lantas mengutarakan soalan2 silly kepada uncle Thomas..yg super cool bak kata orang putih celup mcm aku…


“kan uncle ckp nak masuk PKR ari tu..?”…aku pendekkan cerita..lelah nak tulis dari mula..Isunya bukan disitu..tapi disini..Ok teruskan..heh..aunty yg jawab… “memangg..PKR sini kuat. Anwar jugak kuat. Ramai sudah kawan2 uncle yang masuk PKR..” nahh… satu jawapan maha jujur dai golongan politician Sarawak..itu kepastianku!

Lepas tu apa jadi? Aunty jawab lagi..[memang PA yg bagus].. “nak aja kami masik PKR dikk..asal Anwar Berahim kasi business..mauk aja..kami pon mau survive..”


Yes..dan itulah jawapannya..business..n survival politik..itu yang aku sebut dalam entry lepas sebagai ‘berbedanya ideology politik aku dan mereka’..kerna?


1. Ada orang berpolitik untuk business
2. Ada orang berpolitik untuk berjuang menentang kerajaan yang zalim..dan bangkit dri ditindas
3. Ada orang berpolitik untuk agama..

Jika uncle Thomas masuk PKR, kami mungkin bernaung bawah payung yg sama, tetapi ideology dan niat kami adalah berbeda..Itu konklusinya untuk entry ini…setuju?andai tidak utarakan pendapat..jika x faham, dibenarkan bertanya..sekian

0 comments:

Back to Top