Pages

4

Proses Pencarian Bermula

SHALOM
(Its Hello in Hebrew)

Selawat dan salam keatas Junjungan Besar kita Nabi Muhammad s.A.W dan para sahabat.


Ketemu lagi di ruang blog. Sudah agak lama aku biarkan entry lepas di ruang teratas. Belum ada masa untuk aku update selalu. Masih dalam mood 12 Rabiulawal. Tetap setia menghadap tv, melayan cerita2 ilmu berkisarkan perjuangan Nabi S.A.W.. sebelum terlambat, aku ingin sekali ucapkan Salam Maulidur Rasul untuk semua.

Untuk kesekian tahun, kita menyambut hari kelahiran Nabi, tapi sejauh mana amalan dan sunnah nabi kita jadikan ikutan? Sedalam mana kecintaan kita pada Nabi sekalian alam? Jika dihayati perjuangan Nabi Muhammad SAW, nyata sesiapa saja mampu mengalirkan air mata.. Malah aku juga pernah sekuatnya menahan air mata ketika mendengar satu kuliah tentang perjuangan Nabi untuk tegakkan Islam..

Ohh sangat pilu rasanya bila terkenangkan kisah itu. Diceritakan ketika tubuh Nabi berdarah akibat dibaling batu, baju Nabi kotor dibaling najis..Nabi menangis akibat menahan sakit.. Lantas malaikat yang menjaga gunung dan bukit bukau turun ke bumi dan semahunya ingin menghancurkan penduduk Thaif dengan runtuhan gunung ganang...kerna malaikat juga turut merasa hiba melihat Nabi dihina. Namun atas kecintaan Nabi pada penduduk Thaif, Nabi menolak dan terus berdoa semoga penduduk di Thaif mendapat hidayah Allah SWT..Itulah Nabi..!

Rasanya sampai bila-bila pun aku mahu cerita itu terus ada dalam fikiran serabut ini... sekurangnya dapat aku simpan untuk diceritakan pada anak cucu.. :)
Bak kata entah siapa-siapa, tak kenal maka tak cinta..Jadi berkenalan lah dengan Nabi kita untuk memupuk kecintaan itu..semoga mendapat rahmat dan petunjuk Allah SWT..ameen..

Wow..deea ceritakan kisah nabi? mesti dia cilok dari page mana-mana nih...tak mungkin. Deea itu nampak macam jahil agama. dress up tah hapa-hapa...mana mungkin dia cerita kisah nabi?????

owhh aku pasti ada yang akan berfikir begitu. Maaf, aku tak ada masa nak layan fikiran rigid seperti itu.. Aku dalam proses mencari sebenarnya...Sampai bila-bila pun aku harap aku akan terus bersemangat untuk 'mencari'....apa yang aku carikan??? Itu biar aku simpan. Tapi percaya atau tidak, aku sukakan majlis ilmu..!

Aku percaya setiap manusia pasti terdetik untuk melalui proses itu... hummm...rasanya, tak perlulah dihebohkan apa yang aku atau kau dah buat untuk lakukan proses 'mencari' itu yaa .. aku tidak hingin nak cerita, dan aku juga tidak mahu bertanya. Bagi yang kenal aku dari luaran, akan fikir aku ini jahil agama.. Ya sememangnya aku jahil. Sampaikan segala gerak geri dan pakaian aku menjadi hal bagi sesetengah golongan..

kenapa? sebab pemakaian kita tak sama? Sebab baju kau labuh dan aku singkat? Sebab tudung aku tak menutupi dada seperti yang kau mahu? Lantas menjeling aku atas dan bawah? Dan segala jenis pakaian aku menjadi isu? Wahh...kalau itu halnya, memang sungguh cepat kau menilai..

Malangnya.. itulah aku.

Sila banding pakaian aku dari sekolah, keluar sekolah, masuk U, sem 1, hingga kini...ada yang berubah? Jika YA, sila jelaskan dimana...sumpah aku tak marah..!

Tudung aku saiznya sama dari dulu...maaf, aku tak berstokin bila keluar..Jauh sekali pakai inner untuk baju kurung..haha. Oh ya, aku bersosial juga kamu tahu? Aku ada boyfriend kamu tahu?? dan raamaii kawan lelaki...aku balik jam 1 pagi ya bila keluar malam...tapi tak bererti aku ini terlalu tuli...

aduhhh..sebenarnya aku tak mahu ulas panjang lebar tentang perkara ini..bagi yang kenal aku, maka inilah aku..Bagi yang belum, aku tak penah peduli jelingan sinis bila kau pandang aku dari jauh. biarlah. aku tak mahu hipokrit. buat apa pura2 baik, sedangkan di luar sana aku buat banyak maksiat?? dan buat apa pura2 nak tunjuk brutal? sedangkan memang hidup kau tak pernah kenal itu semua??

Jadi buat lah apa saja, asalkan berpada-pada..pergilah bersosial, asal tahu bila waktu solat. pergilah berdating, asal kau tahu batas-batasnya...pergilah ke tempat2 maksiat, tapi jangan ikut apa mereka buat. Pergilah, keluarlah waktu malam hingga dini hari, supaya kau dapat lihat kehidupan sebenar. wajah sebenar masyarakat kau sendiri...supaya dari situ kau dapat menilai..Pergilah ke konsert, dengarlah musik apa yang mereka bawa, tapi jangan lalai hingga terikut-ikut rentak mereka.. & jangan pula kau lupa untuk ke majlis ilmu untuk tingkatkan ilmu & taqwa..

Kan baru seimbang??

Jangan pula kau asik berpura menjadi solehah, sedangkan hati tak senang melihat gerak geri manusia lain. Buat apa berpura dengan labuhnya hijab yang kau pakai?andai dalam hati sebenarnya sedang memberontak..jiwa bagai sedang disiksa?? malu lah kau pada diri sendiri...

Aku juga manusia..sama juga seperti kau kann? Aku juga lemah, sama seperti kau juga kan? Pada fitrahnya kita adalah sama. Yang menentukan darjat kita disisi Allah itukan iman dan taqwa?? bukan pakaian, bukan paras rupa..apa kau dah lupa?



Pandanglah sesuatu dengan mata hati...kongsi bersama aku nanti..!!


Sampai Ketemu Lagi!!

4 comments:

Anonymous said...

Nadira Sani:MEH AKU TAMBAH...CIBAIII ARR LU GOMO!! SON OF A BITCH!! KO BOLEH PEGI MAMPOS NGN ANK PINAK KETURUNAN KO...

-wow.. hipokritnye u ni.. dlm blog u tulis ayat sopan n ckp pasal isu islamik.. tp kat fb u maki2 org.. x bgs camtu cik adik.. mane perginye sopan santun sorang wanita muslim?? i just nak bg teguran.. harap u blh trime..

Nadira Sani said...

ngahaha.....WOW....serangan sampai ke blog nampaknya...kenapa??

saya ISLAMIK bertempat...CACI MAKI MENCARUT juga bertempat...
hahaha...kamu jangan fikir saya gentar ya...

Saya fikir org mcm itu memang patut di-CARUT-kan aja... :)

Khairun Nazihah said...

nad, aku suke ape yg hang keluarkan dr otak hang, santai n berilmiah in the same time, atleast we know who we are.. aku suke..especially last few paragraphs =))

Nadira Sani said...

ok. tq nazihah.

Back to Top