Pages

0

di sebalik VALENTINE


dipetik dripda: akhi mohamad


salam..buat sahabat2ku yg disayangi,di sini ana nak selitkan tntg ape itu valentine day..sbbnya tarikh tsbt smakin mghampiri utk disambut oleh psgn2 kekasih ni..msti ramai xtau tntg ini..dan mgkn jga rmi yg dh tau tapi buat2 xtau..jadi,marilah kita sma2 luangkn sdikit msa bagi mgetahui dgn lbh lanjut tntg hal ini..smpaikanlah pda yg lain agar mrka tidak terikut2 dgn ape yg diajarkn oleh org2 barat..sesungguhnya, ini adalah slh satu cara or blh dkatakan muslihat oleh musuh2 islam utk myesatkan akhlak n akidah umat2 islam n strsnya mjatuhkn umat islam itu sndri..


Valentine atau nama sebenarnya St. Valentino merupakan seorang paderi paling berpengaruh di zaman memerintahan Ratu Isabella dari Sepanyol. Kedudukannya dikatakan di tempat kedua selepas Pope. Kaitannya dengan Hari Valentine yang disambut oleh masyarakat dunia hari ini termasuk di kalangan umat Islam sendiri mempunyai dua versi.

Versi pertama ialah dia merupakan orang terpenting Ratu Isabella... Lihat seterusnya..
yang berperanan menumpaskan kerajaan Islam Cordova,... Sepanyol pd 14 Februari. Jasanya itu dianggap olehRatu Isabella sebagai amat bermakna sehingga Valentino dianggap kekasih rakyatnya sendiri. Justeru itu 14 Februari ditetapkan sebagai cuti umum di samping hari untuk merayakan kemenangan tersebut setiap tahun sekaligus mengenangnya sebagai mengingati St. Valentino sebagai rakyat Cordova. Sehingga ke hari ini, peristiwa kemenangan St. Valentino tersebut terus diingati dan rakyat Cordova mengingatinya semula dengan melakon semula kejayaan tentera Ratu Cordova Isabella itu.

Menurut versi kedua pula, St. Valentino sebelum kejayaan itu dikatakan mempunyai dua orang kekasih. Kekasih pertama dikatakan beragama Islam manakala yang kedua beragama Kristian berfahaman Protestan. Oleh kerana lain agama, St. Valentino terpaksa melupakan kekasih pertama dan menumpukan perhatian kepada kekasih kedua. Apabila ditanya Ratu Isabella apakah bentuk ganjaran yang boleh
dikurniakan berikutan kejayaannya mengalahkan umat Islam, St. Valentino terus menyatakan yang dia ingin berkahwin dengan kekasih keduanya itu.

Ini terus menimbulkan kegemparan di kalangan rakyat Cordova sendiri kerana Valentino merupakan paderi Katolik yang tidak boleh berkahwin dengan pengamal Protestan sementelahan lagi paderi sememangnya tidak boleh berkahwin. Ratu Isabella pula dikatakan murka dengan hasrat St. Valentino lantas memenjara sementara paderinya itu.

Begitupun, baginda tetap mahu cuba mengingati jasa paderinya itu dengan menetapkan 14 Februari sebagai Hari Mengingati Kekasih yang diuntukkan khas untuk St. Valentino sendiri.

Berdasarkan kedua-dua versi itu, apakah asas yang kukuh sehingga umat Islam sendiri menganggap Hari Valentine itu begitu istimewa. Atau pun, mereka hanya mengikut budaya Barat secara membuta tuli sedangkan tidak mengetahui siapakah sebenarnya St. Valentino itu.

Jika pun ingin mengingati kekasih atau orang-orang yang disayangi yang lain, tidak semestinya ia disambut pada setiap 14 Februari. Sambutan boleh juga dijalankan pada setiap kali tibanya hari kelahiran orang-orang yang disayangi melalui acara-acara yang lebih diredai seperti berkenduri doa selamat atau sebagainya.

Bukankah Rasulullah sepatutnya lebih diingati setiap tahun kerana bagindalah manusia yang paling mencintai umatnya. beliau sgt kasih n cinta akan umatnya hinggakan ke akhir hyatnya n shingga beliau dbangkitkan kmbali ktika hari phitungan( hari kiamat) nanti..

jadi, wahai sahabat2ku yg dsygi, sedarilah hakikat ini..dunia kini sudah smakin mghampiri akhirnya.. prbanyakknlah amal sbagai bekalanmu di akhirat kelak dan jauhilah kmungkaran dan kemurkaan Allah.. sbagai renungan bersama..

salam..

0 comments:

Back to Top