Pages

0

Ini Cerita Aku

1:53 Ahad

Aku nak tulis lagi.
Hari yang lepas aku tegerak hati nak baca blog ZA, dan aku sangat suka entry dia yang satu tu. Andai dia diberi peluang untuk kembali ke zaman kanak2, apa yang dia akan cakap pada diri sendiri masa tu?? dan dia jawab "jangan berkawan dengan budak racist.."

Hari ni.
Aku tengok filem pendek yang jugak pasal racist. ZA jugak yang belakon. Aku faham. Bagi budak melayu yang tinggal kat kampung, sekolah di kampung..memang prasaan keMELAYUan tu sangat tebal dalam diri dia kan. Bersyukur jugak aku tk jadi macam tu walaupun aku budak kampung..!!

Jadi aku mahu cerita pengalaman antara aku, BUDAK MELAYU MALAS dan CINA BABI. Dua kaum mejoriti kat tempat aku.

Ini cerita aku.

Sejak aku tadika, hingga tingkatan 5, aku belajar kat sekolah yang 100% orang MELAYU. seingat aku, masa aku DARJAH 1..aku ada kawan baik yang beragama Buddha, berbangsa SIAM. Nama dia Kantira Indra. Jadi setiap pagi, kami pergi skolah sama2. Naik kreta bapak dia, tapi bapak aku yang drive. Jadi bermula dari situ aku ada kawan yang bukan Melayu. Tapi masa tu, cuma dia sorang. Lepas darjah 2, aku tak jumpa dia lagi sebab aku pindah skolah.

Bila masuk tingkatan satu, aku blajar di skolah asrama penuh 100% MELAYU. Banyak Melayu yang datang dari seluruh pelusuk Malaysia untuk blajar kat skolah tu. Jadi di situ, aku belajar mengenali ragam orang2 MELAYU dari negeri lain. Seingat aku jugak, kami memang diterap dengan semangt kemelayuan tahap MAX, bilamana setiap pagi masa roll-call, kena nyanyi lagu ANAK KECIL MAIN API..yang bila aku ingat balik lirik2 tu...masyaallah, punya lahh racist..

Bila aku di tingkatan 4 sampai 5, aku tukar skolah kat kampung.. Yang rata2 pelajar memang dari area umah aku. Kalau jauh sikit pon, sikitttt je la. Yang pasti, semua dari kedah. Semua cakap loghat utara. Itu pasti.
Skali lagi aku bergelumang dengan hidup kemelayuan. Memang layu. Kat skolah tu lah aku kenal BF aku skarang. (nanti aku crita kenapa aku sebut tentang BF aku).

Habis skolah.
Aku kerja kat satu cyber cafe. Tokey dia CINA BABI. Dia banyak amik orang MELAYU BODO keja kat kedai dia. Sebab Melayu BODO..siyess! Senang2 je kena kencing. Temasuk laa aku. Tapi masa tu aku tak laa asa kena kencing sangat sebab aku baru kuar skolah..(huhh..?) Jadi aku blajar hidup jadi kuli cina. Tapi cina ni bagus sebab dia bagi aku smayang. Lama2, aku dengan tokey cina ni jadi kawan.

Tokey ni tak laa racist sangat.Tapi dia pecaya kat aku. Dia tinggal aku sorang2 jaga kedai sampai pukul 10 malam. Mungkin dia fikir aku bodo kot.Takkan nak rompak kedai dia pulak kann?? So tiap2 malam aku jaga CC sorang2. Selang 2 kedai dari cc aku ada kedai runcit Hindu jual rempah. Anak dia nama Renga. Boleh dikatakan setiap malam, si Renga ni akan suroh kuli Nepal bapak dia hantar air tin sama murukku atau apa saja yang aku teringin nak makan dari kedai dia. Selalunya PERCUMA.

Aku penah disuruh jadi kuli jual pendrive kat PC Fair, dari pukul 10pg sampai 10 mlm aku bediri tak boleh duduk. Bila aku toleh kiri kanan, aku sorang je penjual pendrive Melayu kat situ. Kiri kanan semuaa CINA. Aku member ngan sorang amoi ni dari KL, dia jual kamus elektronik tepi booth aku. So kami lawan sapa dapat jual.Mesti laa aku menang sbb aku jual pendrive aje..haha..end up, aku dapat pujian dari tokey cina tuu..sebab pendrive aku paling banyak terjual.. :)

Jadi aku dah ada 2 kawan berlainan bangsa skarang. Tokey CC dan Renga. 2 2 pon baik. 2 2 aku suka. Eh, 3..campur amoi kamus..!

Then aku decide untuk sambung tingkatan 6. Jadi aku bertukar skolah dari 100% Melayu, kepada skolah campur yang memang seimbang gak ratio bangsa dia. maksudnya, Melayu, Cina India semua sama banyak. Bermula lah hidup aku dengan kawan2 lain bangsa. Baru aku perasan India ni banyak cakap. Bising.

Masa tu aku tak brapa suka ngan orang India. Hindu. Kadang2 badan bebau. Jadi aku kawan dengan melayu aje. mana2 aku pegi ponn, dengan Melayu. Racist kan aku??

Masa tu, aku berpacaran dengan sorang mamat CINA. Hmm...aku kenal dia kat chat room. haha... Masa mula aku berbalas2 mesej ngn dia, aku banyak kutuk orang Melayu.. (sumpah tu 1st time aku ada kawan cina). Salah satu sebab, aku tatau nak cakap apa. Sebab lain, aku tak bajet dia nak kawan ngan aku sangat..sebab aku budak melayu yang pakai tudung, tak cun plak tu.

Kenapa aku kutuk melayu kat dia?? sebab aku benci tengok gaya budak2 melayu masa zaman aku tu. dress up tah hapa2. jadi aku luahkan kat dia, dengan harapan dia tahu yang aku ni bukan sama spesis macam budak2 tu. Jadi kami berpacaran dekat 2 tahun. Masa tu ramai yang tak pecaya bf aku cina. aku pon x pecaya!! Hmm masa tu, aku tau laa sikit2, geng2 melayu aku ni slalu kutuk aku & bf cina ni. Temasuk laa jugak BF melayu aku skrang..haha. Masa tu dia bukan bf aku lagi. So aku penah tanya dia sebab kenapa kutuk budak cina tu.

Memandangkan bf aku memang tipikal malay yang tinggal kat kawasan 100% melayu, jawapan yang aku dapat agak memeranjatkan. Aku masih ingat sampai skarang. Dia cakap, lebih kurang macam ni la 'kalau kami dapat tau ada budak cina dok angkut awek mlayu, memang kami tak lepas budak cina tu..'

Maksud nya, pompuan melayu memang tak boleh couple ngn budak cina lorrr..... Aku tak salahkan dia. ini terjadi disebabkan persekitaran. So puas jugak laa budak cina tu kena kutuk ngn geng2 aku dulu. Kena 'potong' laa..and what so ever..aku dah tak ingat lagi.

Selama 2 tahun, budak CINA BABI tu lah yang ajar aku cara befikir. Dia yang matang kan aku. Emm, maksudnya, proses kematangan aku bermula dari dia..haa ayat tuu baru betul. Walaupun dia cina, dia tak penah sentuh aku pon..!! Jadi aku untung jugak sikit dapat kawan ngan dia ni. Apa2 hal pon, kena jugak cakap TQ kat dia..TQ AHSENG!

Lepas tu aku tak kapel dah ngan dia. sebab dia TERLALU matang..haha. Masa tu aku muda, aku tak dapat ikut rentak dia. selain tu, aku takut jugak dia tak dapat trima ISLAM. so aku blah.

Bila masuk U, aku dapat kawan yang pelik2. Bukan Melayu, bukan cina lagi dah. Kali ni, bidayuh, iban dan campur2..
Sekarang aku dah dekat 3 tahun kat S'wak. aku slalu fikir kenapa aku x ngam sangat ngan Malay dalam kelas aku. Selalunya yang tolong aku, CINA..smlam yang tumpangkan aku balik pon..CINA..yang jaga tempat aku dalam kelas pon, CINA..kawan2 melayu ni baik mcm tuu aje..kawan melayu yang paling rapat si Azra tu pon, mak dia cina jugak.. Jadi memang aku asa slesa ngan orang2 mcm ni.

Aku rasa beruntung jugak sebab reject UITM dan masuk UNIMAS ni..kalau x, aku lagi racist kott. Sebab member aku yang MPP penah cakap, ko kawan ngn melayu, n lecturer bagi markah pon atas dasar nak tolong melayu jugak. Aku pelik bila kawan aku yang sama skolah dengan aku dlu boleh tampal sticket 'UITM MILIK ORANG MELAYU' kat cermin kreta dia. Nak aje aku sound, weh ko ingt orang cina nak masuk sgt ke UITM tu?? sebab anak bos bapak aku yang cina tu, UUM pon dia tanak masuko ko tahu?? sebab UUM ramai melayu..aptah lagi UITM..

Betul cakap ZA, bila ko ada kat negara orang, ko takkan kenalkan diri ko sebagai MALAY, tapi MALAYSIAN. Bertapa kerdil nya diri ko bila kat negara orang..yang penting jati diri ko tu...apa guna ko sibok nak pertahankan bangsa, tapi bila tengok akhlak anak bangsa ko sendiri pon dah kemana dahh arah tuju...baru blajar kat KL, tudung dah hilang, rabut dah kaler..betapa lemah nya jati diri anak bangsa melayu skarang..tu baru KL, belum UK ke US........



Nanti untuk entry depan aku review pasal filem pendek ZA tu..tajuk nya GADOH...tungggu...!

0 comments:

Back to Top